Kantoor organizing 

In mei 2022 heb ik mijn opleiding als Interne Business Organizer afgerond bij de School voor Organizing. Als IBO-er kan ik medewerkers op de werkvloer helpen met het organiseren van hun werkplek. Ook zorgen dat de inbox leger wordt en men minder werkstress ervaart. Tijdens de pilot bij mijn huidige werkgever heb ik ontdekt dat ik goed ben in het organizen van werkplekken en boekenkasten. 

Waar mensen werken is overzicht en structuur nodig. Als iedereen weet waar alles te vinden is scheelt dat heel veel ergernis en bespaar je tijd door niet te hoeven zoeken. Tijd is geld. En geld is wat we in deze dure tijden graag besparen natuurlijk. 

Als werkgever of leidinggevende zijn de volgende zaken natuurlijk van belang:

  • kostenbesparing
  • tijdbesparing 
  • fijne samenwerking
  • goede prestaties
  • werkgeluk

Hoe bereik je dat?

  • opgeruimde en goed ingedeelde kasten
  • overzichtelijke werkplekken
  • mappenstructuur op de computer
  • timemanagement
  • opgeruimde werkkamers

Kostenbesparing, wat levert opgeruimde voorraadkasten nou op?

  • minder voorraad in de kast
  • je ziet goed wat vaak gebruikt wordt en wat blijft liggen en dus niet meer besteld hoeft te worden
  • minder kasten omdat er gestructureerd ingedeeld wordt

Tijdbesparing door:

  • minder zoeken
  • sneller kunnen bijbestellen
  • niet misgrijpen en op zoek gaan naar een collega die het nog wel heeft 

Fijne samenwerking

Je creëert een fijnere samenwerking als werknemers makkelijk kunnen vinden wat ze nodig zijn om hun werk goed te doen. Als er op een afdeling bijvoorbeeld één goed ingedeelde kantoorartikelenkast staat, dan weet iedereen die kantoorspullen nodig heeft dat te vinden. 

Werkgeluk

Werkgeluk wordt beïnvloed door de mensen waarmee je werkt en door de omgeving waarin je je werk verricht. Als je werkt in een gezellig en opgeruimde omgeving zal dat minder werkstress en meer werkgeluk opleveren. Hoge stapels op een bureau zorgen er namelijk voor dat je meer stress ervaart. Je weet dat je er nog iets mee moet doen, maar wanneer? Het blijft als een "stemmetje" in je hoofd zeuren en dat geeft onrust. Een opgeruimd bureau zorgt ervoor dat je geconcentreerder kunt werken en minder (onbewust) afgeleid raakt. Meer rust is vaak meer geluk en dat geldt zeker ook op de werkvloer. 

Mocht je meer rust, structuur en overzicht willen op de werkplek neem dan contact met me op. Ik help je graag!