ElliesSolutions » Gratis » Blogs » Worst Case Scenario (leestijd 2 minuten)

Worst Case Scenario (leestijd 2 minuten)

Gepubliceerd op 10 maart 2021 om 19:38

Een klant vroeg mij: “Wat doe je als je tijdens een klus verschrikkelijk uitloopt?” Ik heb er een nachtje over geslapen en gelukkig geen nachtmerrie gehad. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen. Het is me namelijk nog niet overkomen. Ik denk dat ik wel aardig kan inschatten hoeveel tijd ik met een klus bezig ben… Maar ik zal een inschatting proberen te maken van het “worst case scenario”. Het is wel een vraag die ik beantwoord wil zien.


Intake
Het begint al bij de intake. Tijdens de intake stel ik mijn klant vragen over zijn/haar persoonlijkheid en vraag ik bepaalde zaken om te kijken hoe makkelijk hij/zij beslissingen neemt. Ook probeer ik erachter te komen hoe erg de klant gehecht is aan zijn/haar spullen. Je merkt ook wel of een klant er echt iets aan wil doen. Als het goed is wel natuurlijk, anders word ik niet gevraagd om langs te komen. Tenslotte kost mijn komst ook geld en dat maakt ook wel dat ik er niet voor niets ben.

 

Twijfelen
Als de klant te veel of te lang twijfelt over wat wel en niet gehouden moet worden en de tijd wegtwijfelt, dan zou ik een extra doos maken met “twijfelgevallen”. Ik ben niet de baas over de spullen van mijn klant en uiteindelijk bepaalt de klant zelf wat er gaat gebeuren en ik zal meebewegen. Om te zorgen dat het beter in te schatten is hoe lang de klus duurt en te zorgen dat het binnen het afgesproken tijdsbestek gereed is, doen we het ook plank voor plank. Als één plank heel lastig gaat, dan weet je al, oké de hele ruimte gaat niet lukken, we concentreren ons nu op dit kastje. Ik denk dat als een klant in paniek schiet en blokkeert je verder van huis bent. Het even rustig aan doen helpt dan vaak ook al. Het is wel fijn als je een klant hebt die het aangeeft, dan is het voor mij makkelijker om er rekening mee te houden. Iedere klant en elke klus is anders. Als je van tevoren ruimte houdt voor wijzigingen kun je ook nog een beetje meebewegen en dat geldt voor de klant en voor mij. 

 

Praat erover
Het belangrijkste is het bespreekbaar maken en je aanpassen aan de situatie. Het is afhankelijk van beide partijen, het is en blijft een samenwerking. Dus in mijn ogen een "Worst Case Scenario" is een script dat bij te schrijven is en de hoofdrolspelers spelen daarin een belangrijke rol.

 

Volg mij ook op social media

https://facebook.com/Ellie.Jelsema

https://instagram.com/elliejelsema_prof_organizer

https://linkedin.com/in/ellie-jelsema/


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.