De Twijfeldoos

Gepubliceerd op 23 mei 2021 om 14:06

Twijfelen
Twijfelen is goed. Het is ergens goed voor. Het behoedt je voor miskopen en valpartijen. Bij twijfel niet doen zeg ik altijd tegen mezelf. Maar.. uitstellen is wat anders dan twijfelen. Als je dingen uitstelt is het iets wat je nu niet doet. Bij twijfelen wil je vaak geen verkeerde beslissingen nemen. Ik doe het zo vaak, twijfelen. Dan denk ik: "Zal ik dit kopen, heb ik het wel echt nodig?" Dat is ook niet erg een beetje twijfelen. Als het er maar niet voor zorgt dat je gaat uitstellen.

Uitstellen
Uitstellen kan ervoor zorgen dat je het uiteindelijk niet gaat doen. Of dat je gaat balen dat je het nog steeds niet gedaan hebt. Ik heb dat vaak gehad als ik notulen moest gaan uitwerken van een overleg dat ik had opgenomen. Ik wist dan van tevoren al dat ik sommige zinnen wel een paar keer moest terugspoelen om goed te kunnen horen wat er gezegd werd. Je bent wel drie keer zoveel tijd kwijt, dan als je het gelijk tijdens de vergadering opschrijft, of nog beter gelijk gaat typen, is mijn ervaring.

Opruimen
Met opruimen is dat net zo. Je weet wel dat je moet gaan beginnen met opruimen maar je stelt het steeds uit. Je bent bang dat je er lang mee bezig moet zijn en dat is niet iets wat je leuk vindt. Maar elke keer als je de kast weer open doet denk je: "Oh nee hé! dat moet ik echt een keer gaan aanpakken". Dat is ook niet leuk. Als je het maar eenmaal gedaan hebt, merk je vaak dat het eigenlijk best wel meeviel. Het was sneller gedaan dan dat je in eerste instantie dacht. Als je nu nog twijfelt of je wel of niet een professional organizer moet inhuren, dan denk ik dat je in ieder geval kunt gaan onderzoeken wat een professional organizer voor je kan doen. Vaak is dat meer en anders dan je van tevoren denkt.  Er zijn vaak veel oplossingen, waar je nog niet aan gedacht hebt. Mocht je daarna nog twijfelen, dan ga je eerst zelf aan de slag met opruimen, ontspullen en opnieuw indelen. Daarna kun je altijd nog een beslissing nemen. 

Twijfeldoos
Als professional organizer gebruik ik een twijfeldoos. De twijfeldoos is een doos waar de spullen in mogen waar je op dat moment nog over twijfelt. Je doet de spullen erin om er op een later moment nog even één keer naar te kunnen kijken. Je doet het in de twijfeldoos, zodat je op dat moment verder kunt met de kast en niet afgeleid wordt en verzandt in… Nadat je kast is ingedeeld en ingeruimd pak je de twijfeldoos er weer bij. Je houdt alles nog een keer vast, luistert naar je gevoel en beslist dan houden, of wegdoen. De twijfeldoos moet eigenlijk wel leeg zijn als de klus geklaard is, anders heb je er weer een doos met spullen bij waarvan je niet weet waar het moet en wat je er mee moet. 
Blijf je twijfelen over sommige spullen doe ze dan in een twijfeldoos en zet het weg op zolder, of in een kast. Kijk dan over twee maanden opnieuw in de twijfeldoos en beslis dan wat je wel en wat je niet gaat houden. Als je het weg zet, neem je emotioneel ook meer afstand. Het kan best zo zijn dat je het dan met een paar maanden alsnog weg doet. Je hebt dan gemerkt dat je het niet gemist hebt en je gevoel bij sommige emotionele spullen wordt met de tijd minder. Loslaten (weg doen) is dan makkelijker.

Drie dozen
De drie dozen die je gebruikt als je gaat ontspullen en opruimen zijn:

1. Bewaren (dit gaat terug in de kast)
2. Verplaatsen (bewaren maar niet in deze kast)
3. Wegdoen (dit kan naar de kringloop)


De spullen die niet meer compleet zijn, of stuk zijn, ga je gelijk weggooien. 

En, nu gaat deze twijfeldoos niet meer twijfelen, maar echt die paar schoenen kopen die ze al zo lang zo graag  wil! Nu maar hopen dat mijn maat er nog is

Mocht je nog meer van mij willen lezen, dan kun je klikken op mijn volgende blog… niet twijfelen hoor... gewoon doen!

 

Volg me ook op social media
https://facebook.com/Ellie.Jelsema

https://instagram.com/elliejelsema_prof_organizer

linkedin.com/in/ellie-jelsema/

 

De foto bij mijn blog is gemaakt door fotograaf Kim Snip. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.