In mei 2022 heb ik mijn opleiding als Interne Business Organizer afgerond bij de School voor Organizing. Als IBO-er kan ik medewerkers op de werkvloer helpen met het organiseren van hun werkplek. Ook zorgen dat de inbox leger wordt en men minder werkstress ervaart. Tijdens de pilot bij mijn huidige werkgever heb ik ontdekt dat ik goed ben in het organizen van werkplekken en boekenkasten. 

Waar mensen werken is overzicht en structuur nodig. Als iedereen weet waar alles te vinden is scheelt dat heel veel ergernis en bespaar je tijd door niet te hoeven zoeken. Tijd is geld. En geld is wat we in deze dure tijden graag besparen natuurlijk. 

Voor een werkgever of leidinggevende zijn de volgende zaken natuurlijk van belang:

  • kostenbesparing
  • tijdbesparing 
  • fijne samenwerking
  • goede prestaties
  • werkgeluk

Hoe bereik je dat?

  • opgeruimde en goed ingedeelde kasten
  • overzichtelijke werkplekken
  • mappenstructuur op de computer
  • timemanagement
  • opgeruimde werkkamers

 

Kostenbesparing, wat levert opgeruimde voorraadkasten nou op?

  • minder voorraad in de kast
  • je ziet goed wat vaak gebruikt wordt en wat blijft liggen en dus niet meer besteld hoeft te worden
  • minder kasten omdat er gestructureerd ingedeeld wordt

Tijdbesparing door:

  • minder zoeken
  • sneller kunnen bijbestellen
  • niet misgrijpen en op zoek gaan naar een collega die het nog wel heeft 

Fijne samenwerking

Je creëert een fijnere samenwerking als werknemers makkelijk kunnen vinden wat ze nodig zijn om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Als er op een afdeling bijvoorbeeld één goed ingedeelde kantoorartikelenkast staat, dan weet iedereen die kantoorspullen nodig heeft dat te vinden. 

Werkgeluk

Werkgeluk wordt beïnvloed door de mensen waarmee je werkt en door de omgeving waarin je je werk verricht. Als je werkt in een gezellig en opgeruimde omgeving zal dat minder werkstress en meer werkgeluk opleveren. Hoge stapels op een bureau zorgen er namelijk voor dat je meer stress ervaart. Je weet dat je er nog iets mee moet doen, maar wanneer? Het blijft als een "stemmetje" in je hoofd zeuren en dat geeft onrust. Een opgeruimd bureau zorgt ervoor dat je geconcentreerder kunt werken en minder (onbewust) afgeleid raakt. Meer rust is vaak meer geluk en dat geldt zeker ook op de werkvloer. 

Tevreden klanten

Martine

"Voordat we Ellie inschakelden oogde de kast met kantoorartikelen op ons secretariaat rommelig en onoverzichtelijk. De nieuwe indeling en het gebruik van mandjes met labels oogt rustiger en professioneler. Mensen kunnen makkelijker iets vinden en je ziet sneller dat iets op raakt. Het lijkt een kleinigheid, maar een rustige, geordende werkomgeving geeft ook rust en ruimte in je hoofd. Ik kan me zeker voorstellen dat dit uitmaakt voor mensen die kampen met bijvoorbeeld stress op het werk."

Kimberley Vudinh

"Ellie heeft de handigheid om voor heel veel zaken overzichtelijke werkwijzen te bedenken. Zes jaar geleden zijn wij collega's geworden en kreeg ik een aantal van haar taken, waaronder de ondersteuning van een vak waarbij ik wekelijks te maken had met veel printwerk dat gescheiden moest worden per groep en tijdvak. Ellie had een kleurensysteem bedacht waardoor het in een oogopslag te zien was welke groepen bij elkaar hoorden. Zo handig, ik ben er al die jaren mee blijven werken!"

Grietje Pol

"We werken al veertien jaar samen en Ellie is een kei in het maken van schema's en afvinklijsten, maar ook in het inrichten van onze kasten. Haar 'organizen' maakt ons werk een stuk makkelijker. Het is ook leuk om te zien en te lezen hoe ze dit in huiselijke kring toepast. Ellie is geduldig, en biedt een luisterend oor, van daaruit maakt ze haar plan. Mocht je orde willen in de chaos, dan is Ellie zeker aan te raden".

Mocht je meer rust, structuur en overzicht willen op de werkplek neem dan contact met me op. Ik help je graag!